Projekcja.pl


 

imi─Ö i nazwisko

telefon

e-mail



tre┼Ť─ç


2 + 4 (poni┼╝ej wpisz wynik)


  

  Baza wiedzy - sprz─Öt audiowizualny - projektory - ekrany.




Projektor multimedialny (zwany tak┼╝e rzutnikiem multimedialnym oraz projektorem wideo) to urz─ůdzenie s┼éu┼╝─ůce do wy┼Ťwietlania obrazu na ekranie na podstawie otrzymywanego sygna┼éu. ┼╣r├│d┼éem takiego sygna┼éu mo┼╝e by─ç stacjonarny komputer, laptop, magnetowid, kamera, odtwarzacz DVD lub tuner satelitarny itp

Poni┼╝ej przedstawiamy s┼éowniczek terminologii zwi─ůzanej z projektorami multimedialnymi. Dzi─Öki niemu pragniemy zasygnalizowa─ç, na jakie elementy nale┼╝y zwr├│ci─ç najwi─Öksz─ů uwag─Ö przy wyborze rzutnika.


Podstawowe terminy zwi─ůzane z projektorami:

DLP - DVI - HDCP - HDMI - Jasno┼Ť─ç - Keystone - Komponent - Kompozyt - Kontrast
Korekcja efektu trapezowego - LCD - Lenst Shift - Obiektyw - Obiektyw szerokok─ůtny - PIP - RGB
Rozdzielczo┼Ť─ç - S-Video - Teleobiektyw - Tryb ECO - Wirtualna mysz - Zoom - ┼╗ywotno┼Ť─ç lampy


Technologia

W projektorach multimedialnych najcz─Ö┼Ťciej spotyka si─Ö dwie konkurencyjne technologie generowania obrazu: LCD oraz DLP. Ka┼╝da z tych technologii ma zar├│wno swoje zalety jak i wady. Nie mo┼╝na jednoznacznie wskaza─ç, kt├│ra z nich jest lepsza. Na rynku oferowane s─ů tak┼╝e projektory CRT i LCOS, jednak urz─ůdzenia wykonane w tych technologiach adresowane s─ů do w─ůskiej grupy u┼╝ytkownik├│w, co powoduje, i┼╝ ich udzia┼é w rynku jest niewielki.

LCD
Zasada dzia┼éania typowego projektora LCD jest nast─Öpuj─ůca: ┼Ťwiat┼éo generowane przez lamp─Ö jest odpowiednio filtrowane i rozszczepiane na trzy sk┼éadowe RGB (czerwon─ů, zielon─ů i niebiesk─ů). Wyb├│r tych kolor├│w nie jest przypadkowy – dzi─Öki ich syntezie w odpowiednich proporcjach mo┼╝na uzyska─ç dowolny inny kolor. Po rozszczepieniu ka┼╝da z tych sk┼éadowych jest odpowiednio filtrowana (ka┼╝demu pikselowi obrazu przyporz─ůdkowana jest odpowiednia „ilo┼Ť─ç” sk┼éadowej) przez osobn─ů matryc─Ö LCD a nast─Öpnie syntetyzowana w pryzmacie. Tak wygenerowany obraz wy┼Ťwietlany jest na ekranie za po┼Ťrednictwem obiektywu.

Zalety (w por├│wnaniu do DLP):
- lepsze nasycenie kolor├│w
Spowodowane jest to faktem, ┼╝e poszczeg├│lne sk┼éadowe koloru (RGB) syntetyzowane s─ů jednocze┼Ťnie (w przypadku technologii DLP synteza koloru polega na bezw┼éadno┼Ťci ludzkiego wzroku, patrz poni┼╝ej). Dodatkowe znaczenie w przypadku technologii DLP ma cz─Östo wykorzystywane przez producent├│w „podbijanie jasno┼Ťci” projektora poprzez zastosowanie dodatkowego bia┼éego segmentu na filtrze kolor├│w (poprawia to r├│wnie┼╝ kontrast).

- obraz jest bardziej ostry
R├│┼╝nice s─ů bardziej zauwa┼╝alne przy z┼éo┼╝onych prezentacjach arkuszy kalkulacyjnych, ni┼╝ przy obrazie video. Nie oznacza to, ┼╝e obraz DLP jest nie ostry, po prostu por├│wnuj─ůc ten sam obraz na obu projektorach dochodzimy do wniosku, ┼╝e obraz LCD jest ostrzejszy.

- projektory LCD ┼Ťwiec─ů ja┼Ťniej ni┼╝ DLP przy wykorzystaniu lamp o tym samej mocy
Przy wykorzystaniu lampy o tej samej mocy, z regu┼éy w projektorach LCD uzyskamy wy┼╝sz─ů jasno┼Ť─ç.

Wady:
- widoczne poszczeg├│lne piksele (przestrzenie pomi─Ödzy pikselami)
Wype┼énienie obrazu przez projektor LCD wynosi oko┼éo 70%, co oznacza, i┼╝ tak─ů cz─Ö┼Ť─ç ekranu zajmuj─ů piksele, natomiast pozosta┼ée 30% obrazu stanowi─ů przerwy pomi─Ödzy nimi. Z tego powodu z niewielkiej odleg┼éo┼Ťci od ekranu mo┼╝emy zauwa┼╝y─ç, ┼╝e obraz projektora LCD sk┼éada si─Ö z drobnych punkcik├│w. W zale┼╝no┼Ťci od klasy urz─ůdzenia, efekt ten jest bardziej lub mniej widoczny (im wy┼╝sza rozdzielczo┼Ť─ç tym efekt mniej widoczny przy tej samej wielko┼Ťci ekranu). Niekt├│re projektory wyposa┼╝one s─ů w mikrosoczewki lub specjalne funkcje wyg┼éadzania pikseli, kt├│re w znacznym stopni minimalizuj─ů ten efekt.

- gorsze odwzorowanie czerni oraz gorszy kontrast
Istotne szczeg├│lnie w zastosowaniu w kinie domowym, aczkolwiek najnowsze projektory LCD przeznaczone do kina domowego zapewniaj─ů odpowiedni─ů g┼é─Öbi─Ö czerni. Jest to spowodowane specyfik─ů stosowanych matryc LCD, kt├│re nie s─ů w stanie idealnie odizolowa─ç (nie przepuszcza─ç) ┼Ťwiat┼éa.

- mo┼╝liwa niesp├│jno┼Ť─ç kolor├│w
Specyfika konstrukcji projektor├│w LCD, gdzie trzy kolory (RGB) sk┼éadaj─ůce si─Ö na obraz ko┼äcowy s─ů generowane przez osobne uk┼éady optyczne, stwarza mo┼╝liwo┼Ť─ç powstania niesp├│jno┼Ťci podczas syntezy (trzy sk┼éadowe si─Ö „rozje┼╝d┼╝aj─ů”). Sprowadza si─Ö to do wy┼Ťwietlania nieostrego, rozmazanego obrazu.

DLP
Technologia DLP (Digital Light Processing) zosta┼éa stworzona przez firm─Ö Texas Instruments. Zasada dzia┼éania projektora DLP r├│┼╝ni si─Ö znacznie od projektora LCD. W przypadku projektor├│w wyposa┼╝onych w 1 uk┼éad DMD (Digital Micromirror Device) obraz ko┼äcowy jest syntetyzowany przez nak┼éadanie si─Ö na siebie na przemian p├│┼éobraz├│w odpowiedzialnych za ka┼╝d─ů ze sk┼éadowych (patrz opis technologii LCD). Ka┼╝dy taki p├│┼éobraz jest generowany w nast─Öpuj─ůcy spos├│b: ┼Ťwiat┼éo z lampy zostaje przefiltrowane w taki spos├│b, aby w danym momencie mie─ç barw─Ö tylko jednej sk┼éadowej (np. R). Tak powsta┼éy strumie┼ä ┼Ťwiat┼éa kierowany jest na uk┼éad DMD, kt├│ry sk┼éada si─Ö z bardzo du┼╝ej ilo┼Ťci mikro-lusterek, kt├│re mog─ů si─Ö porusza─ç (w podstawowej technologii DLP na ka┼╝dy piksel obrazu przypada 1 lusterko). Aby uzyska─ç r├│┼╝ne nasycenie danej sk┼éadowej cz─Ö┼Ť─ç padaj─ůcego ┼Ťwiat┼éa jest odbijana w stron─Ö obiektywu, a cz─Ö┼Ť─ç rozpraszana wewn─ůtrz projektora. Za podzia┼é ┼Ťwiat┼éa generowanego przez lamp─Ö odpowiedzialne jest wielokolorowe, wiruj─ůce k├│┼éko. Aby uzyska─ç kolorowy obraz wystarczy, aby mia┼éo ono trzy segmenty (czerwony, zielony i niebieski) i wirowa┼éo w cz─Östotliwo┼Ťci─ů 60 razy na sekund─Ö, jednak producenci projektor├│w, aby poprawi─ç parametry wy┼Ťwietlanego obrazu wprowadzili r├│┼╝ne ulepszenia. Jednym z nich jest wprowadzenie dodatkowego bia┼éego segmentu, kt├│re w spos├│b znacz─ůcy zwi─Öksza jasno┼Ť─ç projektora.
Wi─Öcej informacji pod adresem: http://www.dlp.com/

Zalety:
- z reguły mniejsze wymiary projektora
Dzi─Öki kompaktowej budowie modu┼éu generuj─ůcego obraz najmniejsze na ┼Ťwiecie urz─ůdzenia projekcyjne wykonane s─ů w technologii DLP. Nadaje si─Ö ona doskonale do cel├│w mobilnych. Obecnie mo┼╝emy spotka─ç projektory DLP wa┼╝─ůce poni┼╝ej 1 kg (np. Optoma EP725).

- wy┼╝szy kontrast i lepsze odwzorowanie czerni
Wielu u┼╝ytkownik├│w ceni sobie projektory DLP g┼é├│wnie ze wzgl─Ödu na wysoki kontrast i dobre odwzorowanie czerni. Projektory wyposa┼╝one w najnowsze chipy DLP potrafi─ů wygenerowa─ç obraz o kontra┼Ťcie powy┼╝ej 5000:1.

- obraz jest bardziej wygładzony i pozbawiony widocznych pikseli
W technologii DLP wype┼énienie obrazu jest znacznie wi─Öksze (90%) i dzi─Öki temu przerwy pomi─Ödzy pikselami s─ů prawie niezauwa┼╝alne, a obraz g┼éadki i jednolity. R├│┼╝nica jest najbardziej widoczna w przypadku projektor├│w o rozdzielczo┼Ťci SVGA(800x600).

- brak niesp├│jno┼Ťci kolor├│w
W przypadku projektor├│w DLP z jednym uk┼éadem DMD zjawisko niesp├│jno┼Ťci kolor├│w nie wyst─Öpuje, poniewa┼╝ ka┼╝da sk┼éadowa generowana jest przez ten sam uk┼éad optyczny i mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e zawsze trafia w ten sam punkt ekranu.

Wady:
- wyst─Öpuj─ůcy efekt t─Öczy
Poniewa┼╝ obraz generowany jest w spos├│b sekwencyjny (kolory nak┼éadane s─ů jeden po drugim), istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç wyodr─Öbnienia na obrazie poszczeg├│lnych sk┼éadowych kolor├│w RGB. Na szcz─Ö┼Ťcie wi─Ökszo┼Ť─ç populacji, albo w og├│le nie widzi tego efektu, albo im to nie przeszkadza. Wraz ze zwi─Ökszeniem szybko┼Ťci chip├│w DLP efekt staje coraz mniej zauwa┼╝alny.

- ni┼╝sza jasno┼Ť─ç
Przy zastosowaniu identycznej lampy, projektor w technologii LCD b─Ödzie ┼Ťwieci┼é ja┼Ťniej ni┼╝ projektor DLP. Projektory DLP s─ů bardziej dostosowane do zastosowa┼ä mobilnych, rzadko┼Ťci─ů s─ů urz─ůdzenia o jasno┼Ťci powy┼╝ej 3000 ANSI lumen├│w.


Wymienione wady i zalety nale┼╝y traktowa─ç jedynie jako og├│lne stwierdzenia, poniewa┼╝ najnowsze projektory s─ů coraz to bardziej dopracowane, a producenci nieustannie pracuj─ů nad ulepszeniem swoich produkt├│w. R├│wnie┼╝ poszczeg├│lne urz─ůdzenia w ramach tej samej technologii mog─ů r├│┼╝ni─ç si─Ö w znacznym stopniu.


Rozdzielczo┼Ť─ç

Rozdzielczo┼Ť─ç to ilo┼Ť─ç poszczeg├│lnych punkt├│w (pikseli), z kt├│rych sk┼éada si─Ö obraz. Jest to ilo┼Ť─ç punkt├│w w poziomie i pionie, kt├│rych iloczyn wyznacza ┼é─ůczn─ů ilo┼Ť─ç pikseli. Najpopularniejsze rozdzielczo┼Ťci projektor├│w to SVGA (800x600) oraz XGA (1024x768). Im wy┼╝sza rozdzielczo┼Ť─ç, tym wi─Öksza ilo┼Ť─ç wy┼Ťwietlanych linii poziomych i pionowych. To z kolei wp┼éywa na czytelno┼Ť─ç obrazu i mo┼╝liwo┼Ť─ç wy┼Ťwietlenia wi─Ökszej ilo┼Ťci detali. W przypadku projektor├│w prezentacyjnych najpopularniejsze s─ů rozdzielczo┼Ťci SVGA oraz XGA. Do kina domowego zalecane s─ů rozdzielczo┼Ťci typu 16:9 (WVGA, WXGA), cho─ç nie jest to warunek konieczny. Urz─ůdzenia o rozdzielczo┼Ťci SVGA lub XGA r├│wnie┼╝ mog─ů si─Ö doskonale spisywa─ç w tym zastosowaniu.


Jasno┼Ť─ç

Inaczej nazywana „si┼é─ů ┼Ťwiat┼éa”. Jest to jeden z najwa┼╝niejszych parametr├│w projektora, poniewa┼╝ to on g┼é├│wnie decyduje o zastosowaniu danego projektora. Jasno┼Ť─ç podawana jest w ANSI lumenach. Wsp├│┼éczynnik lumen├│w okre┼Ťla nat─Ö┼╝enie ┼Ťwiat┼éa emitowanego przez projektor. American National Standards Institute usystematyzowa┼é metod─Ö mierzenia lumen├│w w specyfikacji ANSI. Dzi─Öki temu standardowi klienci maja mo┼╝liwo┼Ť─ç ┼éatwiejszego por├│wnywania jasno┼Ťci poszczeg├│lnych modeli pochodz─ůcych od r├│┼╝nych producent├│w.


Kontrast

Kontrastem okre┼Ťla si─Ö stosunek nat─Ö┼╝enia ┼Ťwiat┼éa w elementach o maksymalnej i minimalnej jasno┼Ťci np.: r├│┼╝nica mi─Ödzy czerni─ů a biel─ů na obrazie wy┼Ťwietlanym. Im wy┼╝szy jest wsp├│┼éczynnik kontrastu, tym wi─Öksza jest zdolno┼Ť─ç projektora do wy┼Ťwietlania poszczeg├│lnych odcieni kolor├│w. Wi─Ökszy kontrast pozwala na dok┼éadniejsze odwzorowanie barw.


Obiektyw i optyka

W zale┼╝no┼Ťci od przeznaczenia projektora stosuje si─Ö r├│┼╝nego typu obiektywy.
Najcz─Ö┼Ťciej mo┼╝na spotka─ç si─Ö z obiektywami standardowymi, kt├│re daj─ů obraz o szeroko┼Ťci r├│wnej po┼éowie odleg┼éo┼Ťci projektora od ekranu (stosunek 2.0:1). Coraz cz─Ö┼Ťciej oferowane s─ů obiektywy szerokok─ůtne (z kr├│tsz─ů ogniskow─ů). W specyficznych zastosowaniach u┼╝ywa si─Ö tak┼╝e teleobiektyw├│w (z d┼éu┼╝sz─ů ogniskow─ů).
Obiektyw szerokok─ůtny pozwala uzyska─ç obraz o du┼╝ej przek─ůtnej z niewielkiej odleg┼éo┼Ťci (stosunek oko┼éo 1.0 – 1.5 : 1). Jest to idealne rozwi─ůzanie dla niewielkich sal i pomieszcze┼ä, gdzie z przyczyn technicznych projektor musi by─ç ustawiony blisko ekranu.
Telebiektyw stosowany jest w du┼╝ych aulach i salach, gdzie projektor musi by─ç umiejscowiony w znacz─ůcej odleg┼éo┼Ťci od ekranu (stosunek 3.0 – 8.0:1 a nawet i wi─Öcej).

Ponadto wyr├│┼╝niamy obiektywy z elektrycznym i manualnym sterowaniem, gdzie regulacje wielko┼Ťci i ostro┼Ťci obrazu odbywaj─ů si─Ö odpowiednio za pomoc─ů silnik├│w elektrycznych lub r─Öcznie.
Przy omawianiu obiektyw├│w warto wspomnie─ç o rozwi─ůzaniu typu Lens Shift. Polega on na mo┼╝liwo┼Ťci przesuwania obiektywu w pionie (w g├│r─Ö i w d├│┼é) i w poziomie (w lewo i w prawo). Bardzo przydatna funkcja, kiedy nie ma mo┼╝liwo┼Ťci ustawienia projektora prostopadle do ekranu. Uk┼éad Lens Shift pozwala na korygowanie zniekszta┼éce┼ä trapezowych drog─ů optyczn─ů, bez jakiejkolwiek utraty jako┼Ťci, co ma miejsce podczas typowej cyfrowej korekcji efektu „Keystone”.


Wej┼Ťcia / wyj┼Ťcia

Wej┼Ťcia sygna┼éowe umo┼╝liwiaj─ů wsp├│┼éprac─Ö projektora z urz─ůdzeniami zewn─Ötrznymi.

Najcz─Ö┼Ťciej spotykane wej┼Ťcia to:
- RGB, typowe analogowe z┼é─ůcze komputerowe, s┼éu┼╝─ůce do pod┼é─ůczenia karty graficznej komputera z projektorem, po┼é─ůczenie analogiczne do pod┼é─ůczania monitora komputerowego (z┼é─ůcze 15 pinowe D-sub)

- DVI, cyfrowe z┼é─ůcze komputerowe. W przypadku urz─ůdze┼ä posiadaj─ůcych z┼é─ůcze DVI, po┼é─ůczenie cyfrowe umo┼╝liwia przesy┼éanie cyfrowego sygna┼éu video bez potrzeby konwersji na sygna┼é analogowy. Uzyskiwany w ten spos├│b obraz charakteryzuje si─Ö wy┼╝sz─ů jako┼Ťci─ů i stabilno┼Ťci─ů. Z┼é─ůcze typu DVI ma kilka odmian. Mo┼╝e to by─ç np. DVI-D (tylko sygna┼é cyfrowy), DVI-I (mo┼╝liwo┼Ť─ç przekazania zar├│wno sygna┼éu cyfrowego jak i analogowego), M1-DA (cyfrowo-analogowe z┼é─ůcze oferuj─ůce dodatkowe mo┼╝liwo┼Ťci – np. obs┼éug─Ö USB).

- HDMI (High-Definition Multimedia Interface, dawniej DVI-CE) – nowy standard z┼é─ůcza cyfrowego, nast─Öpca DVI dla multimedi├│w. Umo┼╝liwia przesy┼éanie „w jednym kablu” obrazu i d┼║wi─Öku (wszystko cyfrowo): obraz o rozdzielczo┼Ťci do pe┼énego HDTV (1080p – 2.2 Gbps) – nie skompresowany, d┼║wi─Ök wielokana┼éowy (r├│wnie┼╝ nie skompresowany). ┼ü─ůczna przepustowo┼Ť─ç ┼é─ůcza to 5Gbps. Z┼é─ůcze inne ni┼╝ DVI (ma┼éy wtyk przypominaj─ůcy troch─Ö po┼é─ůczenie sata i ma┼éego firewire, Typ A ma 19 pin├│w, Typ B ma 29 pin├│w), do cz─Ö┼Ťci projektor├│w Optomy mo┼╝na dokupi─ç przej┼Ťci├│wk─Ö HDMI -> DVI. HDMI jest kompatybilne z DVI (w sensie ┼╝e do HDMI mo┼╝na pod┼é─ůczy─ç DVI) ale nie jest tak w drug─ů stron─Ö – wa┼╝ne poniewa┼╝ niekt├│re odtwarzacze DVD nie pozwalaj─ů wy┼é─ůczy─ç HDMI i nie dzia┼éa to z projektorami, kt├│re tego nie obs┼éuguj─ů.

- HDCP (High-bandwith Digital Content Protection) – w sumie to nie jest z┼é─ůcze, tylko protok├│┼é. Dost─Öpny dla DVI i HDMI. Zastosowanie: szyfrowanie po┼é─ůczenia pomi─Ödzy ┼║r├│d┼éem sygna┼éu (DVD, komputer itp.) a odbiornikiem sygna┼éu (np. projektor).

- Komponent (component), jedno z najbardziej zaawansowanych z┼é─ůcz dla sygna┼éu video. Sygna┼é komponentowy video przekazuje informacj─Ö o obrazie w postaci jego wszystkich sk┼éadowych. Sk┼éadowe te, luminancja oraz chrominancja, s─ů definiowane jako „Y-Pb-Pr” (dla sygna┼é├│w analogowych) oraz Y-Cb-Cr (dla sygna┼é├│w cyfrowych). Dzi─Öki temu uzyskuje si─Ö jeden z najlepszych obraz├│w w por├│wnaniu z innymi popularnymi standardami. Ponadto z┼é─ůcze to mo┼╝e by─ç wykorzystane do przesy┼éania obrazu przetworzonego przez uk┼éad progresywnego skanowania (co nie jest mo┼╝liwe w przypadku S-Video i Kompozyt).

- S-video. Oferuje jako┼Ť─ç po┼Ťredni─ů pomi─Ödzy z┼é─ůczem kompozytowym (Video) a komponentem. Przekazuj─ůcy dane za pomoc─ů informacji o kontra┼Ťcie (luminancja) i kolorze (chrominancja). Gniazda S-Video to male┼äkie 4-pinowe wtyki.

- Kompozyt (composite), potocznie nazywany Video. Najpopularniejsze i najcz─Ö┼Ťciej wyst─Öpuj─ůce przy┼é─ůcze sygna┼éowe. Sygna┼é kompozytowy jest wygodny, poniewa┼╝ jest „kompaktowy” i akceptowany przez wszystkie odbiorniki, ale oferuje najs┼éabsz─ů jako┼Ť─ç obrazu (jest to wej┼Ťcie 1x chinch/RCA – najcz─Ö┼Ťciej ┼╝├│┼éty).


W┼éa┼Ťciwy kabel

Decyduj─ůc si─Ö na okablowanie do naszego zestawu AV zawsze musimy sobie odpowiedzie─ç na kilka pyta┼ä. Kluczowymi zagadnieniami b─Ödzie typ ┼é─ůczonych urz─ůdze┼ä, charakter przenoszonego sygna┼éu, rodzaj z┼é─ůcz, a tak┼╝e d┼éugo┼Ť─ç po┼é─ůczenia czy wygoda w pod┼é─ůczaniu i od┼é─ůczaniu danego elementu.

Zasada dzia┼éania kabla jest bardzo prosta do zilustrowania na przyk┼éadach z naszego codziennego do┼Ťwiadczenia. Wiele specjalist├│w z bran┼╝y AV twierdzi, ┼╝e pierwsz─ů cech─ů, jaka rzuca si─Ö w oczy podczas oceny kabla jest jego grubo┼Ť─ç. Faktycznie, w wielu przypadkach, zw┼éaszcza przy zastosowaniach analogowych (jak na przyk┼éad ┼é─ůczenie kolumn g┼éo┼Ťnikowych ze wzmacniaczem sygna┼éu), grubo┼Ť─ç ma zasadnicze znaczenie. Mo┼╝na bardzo ┼éatwo por├│wnac to do wody p┼éyn─ůcej cienk─ů lub grub─ů rur─ů. Podobnie jak w grubej rurze mamy znacznie lepsz─ů szybko┼Ť─ç przep┼éywu, tak samo kable g┼éo┼Ťnikowe o przekroju np. 4mm2 pozwol─ů na przes┼éanie dzwi─Öku o znacznie lepszej jako┼Ťci, pe┼énych nasycenia tonach niskich i ┼Ťwietnej szczeg├│┼éowo┼Ťci ton├│w wysokich, ni┼╝ kabel o przekroju 0,75mm2.

 Do tworzenia ┼╝y┼é w przewodach stosuje si─Ö druty miedziane, ze wzgl─Ödu na ┼Ťwietne przewodnictwo elektryczne i cieplne tego metalu. Jednak najwy┼╝szej jako┼Ťci kable produkowane s─ů z jej specjalnie przetworzonej odmiany - miedzi beztlenowej. Okazuje si─Ö, ┼╝e usuwaj─ůc ze stopu cz─ůsteczki tlenu otrzymujemy jeszcze lepsze w┼éa┼Ťciwo┼Ťci przewodnictwa, gdy┼╝ cz─ůsteczki tlenu powoduj─ůc utlenianie kabla os┼éabiaj─ů przep┼éyw elektron├│w. Analogi─ů jest droga, na kt├│rej znajduj─ů sie du┼╝e kamienie (cz─Östeczki tlenu) i droga oczyszczona, po kt├│rej mo┼╝emy porusza─ç si─Ö znacznie szybciej. Miejscem, gdzie bardzo cz─Östo dochodzi do uszkodze┼ä po┼é─ůczenia s─ů okolice wtyczki kabla. Jest to miejsce szczeg├│lnie nara┼╝one na rozciaganie, zginanie, ┼éamanie itp, dlatego jako┼Ť─ç zako┼äcze┼ä ma bardzo du┼╝e znaczenie. Dodatkowo kable nagrzewaj─ů si─Ö w┼éa┼Ťnie przy wtyczkach, dlatego zar├│wno obudowa (najlepiej odlewana, nie skr─Öcana) oraz w┼éa┼Ťciwe, wytrzyma┼ée luty odgrywaj─ů wa┼╝n─ů rol─Ö. Cz─Östo zamiast cyny, kt├│ra opr├│cz tego, ┼╝e stosunkowo szybko si─Ö utlenia, tak┼╝e szybko si─Ö rozgrzewa (183-270 ┬░C) i stygnie, przez co nie zd─ů┼╝y dok┼éadnie wype┼éni─ç szczelin mi─Ödzy ┼é─ůczonymi materia┼éami, stosuje si─Ö twarde lutowanie za pomoc─ů srebra. Srebro w przyrodzie cz─Östo wyst─Öpuje w towarzystwie miedzi i z┼éota, dlatego ┼é─ůczenie miedzianej ┼╝y┼éy za pomoc─ů lut├│w ze srebra ze z┼éot─ů wtyczk─ů jest powrotem tych surowc├│w do korzeni. Ponadto rozgrzane do 600-1080 ┬░C srebro ┼Ťwietnie wype┼énia szczeliny i tworzy trwa┼ée po┼é─ůczenie.

W przypadku po┼é─ůcze┼ä o du┼╝ej d┼éugo┼Ťci, tak jak cz─Östo podczas monta┼╝u projektora w sali prezentacyjnej, jako┼Ť─ç kabla, a zw┼éaszcza izolacja, odgrywa bardzo wa┼╝n─ů rol─Ö. Opr├│cz tego, ┼╝e zgodnie z podstawami elektrotechniki, op├│r kabla jest wprost proporcjonalny do jego d┼éugo┼Ťci, to na ca┼éej drodze, od urz─ůdzenia wysy┼éaj─ůcego sygna┼é do odbiornika, po┼é─ůczenie nara┼╝one jest na zak┼é├│cenia, spowodowane innymi urz─ůdzeniami i ich polem elektromagnetycznym. Specjalnie wartwy gumy i folii (np. filtr ferrytowy) ekranuj─ů przew├│d a tak┼╝e chroni─ů go przed wilgoci─ů, kurzem i brudem, tak samo jak sk├│ra chroni nasz organizm przed szkodliwymi czynnikami z zewn─ůtrz.


Wyposa┼╝enie / funkcje

- wirtualna mysz
Funkcja pozwalaj─ůca na kontrolowanie myszy komputera pilotem projektora. Aby j─ů uaktywni─ç nale┼╝y pod┼é─ůczy─ç projektor do komputera przez port USB lub PS/2. Tym sposobem komputer komunikuje si─Ö z projektorem, kt├│rego pilot przej─ů┼é funkcj─Ö myszy komputerowej. Pozwala to na przyk┼éad uruchamia─ç programy oraz zmienia─ç obrazy prezentacji bez podchodzenia do komputera.

- korekcja efektu trapezowego
Praktycznie wszystkie obecnie wyst─Öpuj─ůce na rynku projektory wyposa┼╝one s─ů w uk┼éady pozwalaj─ůce na korygowanie geometrii wy┼Ťwietlanego obrazu – zwane inaczej korekcj─ů trapezu lub jeszcze inaczej korekcj─ů efektu „Keystone”. Wykorzystanie tej funkcji jest niezb─Ödne w sytuacji, kiedy nie mamy mo┼╝liwo┼Ťci ustawienia projektora prostopadle do ekranu.
Przy nieprawid┼éowym ustawieniu projektora uzyskany obraz b─Ödzie posiada┼é widoczne zniekszta┼écenia i swoim kszta┼étem przypomina┼é trapez. W takiej sytuacji dopiero u┼╝ycie regulacji „efektu trapezu” pozwoli nam uzyska─ç prawid┼éowy, prostok─ůtny obraz. Regulacja efektu „Keystone” mo┼╝e by─ç pozioma (H) i pionowa (V), mo┼╝e r├│wnie┼╝ by─ç regulowana r─Öcznie lub automatycznie, mo┼╝e by─ç cyfrowa (ze strat─ů jako┼Ťci obrazu) i optyczna (mechanizm Lens Shift).

- zoom
zoom cyfrowy (realizowany przez cyfrowe przetworniki projektora) – funkcja umo┼╝liwiaj─ůca powi─Ökszanie wybranego fragmentu obrazu, najcz─Ö┼Ťciej obs┼éugiwany za pomoc─ů pilota projektora.
zoom optyczny (realizowany przez obiektyw) umo┼╝liwia niewielkie (zazwyczaj 1.2x -1.4x) powi─Ökszenie lub pomniejszenie ca┼éego obrazu (np. dopasowanie do wielko┼Ťci ekranu). Zoom mo┼╝e by─ç sterowany r─Öcznie lub elektrycznie.

- PIP (Picture In Picture)
Funkcja nazywana r├│wnie┼╝ „obraz w obrazie”, pozwala wy┼Ťwietla─ç obraz wideo na sygnale komputerowym (np. prezentacja na komputerze – a w oknie odtwarzany film z DVD) Wyposa┼╝enie znane z odbiornik├│w telewizyjnych.

- tryb ECO (pracy ekonomicznej)
Cz─Ö┼Ť─ç projektor├│w wyposa┼╝ona jest w 2 tryby pracy: standardowy oraz ekonomiczny. Przej┼Ťcie projektora w tryb ekonomiczny powoduje obni┼╝enie jasno┼Ťci (najcz─Ö┼Ťciej o 20%) w stosunku do warto┼Ťci standardowej, wyd┼éu┼╝enie czasu ┼╝ycia lampy, zmniejszenie poziomu szumu projektora oraz zmniejszenie zu┼╝ycia energii.

- ┼╝ywotno┼Ť─ç lampy
┼╗ywotno┼Ť─ç lampy (inaczej "half-life") okre┼Ťla ilo┼Ť─ç godzin, po kt├│rej jasno┼Ť─ç lampy mo┼╝e spa┼Ť─ç do 50% jasno┼Ťci pocz─ůtkowej, charakterystycznej dla projektora nowego. Nie oznacza to jednak, ┼╝e lampa przestanie ┼Ťwieci─ç po przepracowaniu podanej liczby godzin, nie jest to jednak warto┼Ť─ç gwarantowana i zdarza si─Ö, ┼╝e lampa mo┼╝e wymaga─ç wcze┼Ťniejszej wymiany. Wp┼éyw na ┼╝ywotno┼Ť─ç maj─ů warunki otoczenia podczas pracy (temperatura, zakurzenie, wilgotno┼Ť─ç) oraz intensywno┼Ť─ç u┼╝ytkowania. Zalecane jest okresowe czyszczenie projektora (filtr├│w), aby przed┼éu┼╝y─ç ┼╝ywotno┼Ť─ç lampy.



(c) 2013 Projekcja Sp. z o.o., email: biuro@projekcja.pl
programowanie i grafika: e-technologie.pl
Projektory, ekrany - Infolinia handlowa: 801 79 80 50, Infolinia serwisowa: 693 343 595
Wrocław, ul. Ojca Beyzyma 7, tel. 71 784 97 60, fax 71 784 97 61

Projektory multimedialneEkrany projekcyjneSony VPL-HW55ESScreen GooInstalacje audiowizualneLampy do projektor├│wWypo┼╝yczenia projektor├│wTablice InteraktywneProjektory LEDWideokonferencjeEkrany AVTekProjektor AT6000EDreamocSklep projektor.plProjektory InstalacyjneProjektor CasioProjektory archiwalne